Idag ska studieteknik redogöras. Vad är det egentligen? Lärare kan idag vägleda eleverna att undvika ineffektiva studievanor på ett väldigt enkelt sätt. För ofta föreställer människor sig att långa timmar av studier är den bästa vägen till att bli en toppelev. Ändå visar forskning att mycket framgångsrika studenter faktiskt lägger mindre tid på att studera än vad deras kamrater gör – de studerar bara mer effektivt.
Distraktioner
I denna era av sociala medier och digitala distraktioner gör många studenter – och vuxna – mycket multitasking. Men det finns inget sådant som framgångsrik multitasking, för mycket av den tid som spenderas, spenderas på om fokusering, där hjärnan måste starta om och fokusera på nytt.
Tänk på formeln “utfört arbete = intensitet av fokus x tidsförbruk.” En student som studerar inför nationella provet, men som samtidigt bläddrar genom Instagram, har låg fokusintensitet. Även om han lägger tre timmar på att “studera”, är hans arbete endast halvdan.
Å andra sidan har en student som tar steget för att fokusera provet helhjärtat i en timme, med högt fokus så blir den ofta duktigare. Även om hon bara lägger en timmes studier, åstadkommer hon mer än sin distraherade klasskamrat gjorde på tre timmar.
Mycket framgångsrika studenter har i allmänhet lärt sig att undvika multitasking. Istället för att spendera mycket tid på att arbeta med låg intensitet med många distraktioner, arbetar dessa studenter under kortare perioder med högre intensitet, utan distraktioner från e-post, sociala medier, etcetera Deras studier är mer effektiva och leder till större prestationsvinster.
Ineffektiva metoder

Många elever använder tekniker som är tidskrävande och ger illusionen om perfekt fokus. De lär sig texten utantill och modeller som läroboken tillhandahåller, men glömmer det en vecka senare eftersom deras inlärningstekniker aldrig ledde till långtidsinlärning.
Forskare har funnit att följande tekniker ökar ett hållbart lärande och minnesteknik. Dessa tekniker är svåra och kräver ansträngning. Inledningsvis verkar inlärningsvinsterna vara mindre än med vissa ineffektiva metoder. Dessa tekniker leder emellertid till långsiktigt lärande.
Boken Make It Stick identifierar flera forskningsbevisade studietekniker. Förtest: När eleverna övar på att svara på frågor, till och med felaktigt, innan de lär sig innehållet, förbättras deras framtida inlärning. Forskning har visat att förtester förbättrar resultaten efter testet mer än att spendera samma tid på att studera.
Att skapa memorerings-kort som kan användas för övning och att för självtest är effektivt. Studenter kan skapa olika högar med information som är relevanta till proven. Korten som de kan svarar de direkt på och bör sedan placeras i en hög för att omprövas tre dagar senare. De som besvaras med viss svårighet bör ses över två dagar senare; och de som de svarade felaktigt på bör ses över nästa dag. Testning kan ibland ha en negativ betoning, men det är en form av aktiv övning för att minnas det man lärt sig. Uppmuntra eleverna att göra självtestfrågor för sig själva när de lär sig ett nytt koncept. Det var få men några av de tekniker som är väldigt effektiva om de görs löpande.